تدابیر پاکسازی فصل بهار در طب سنتی ایرانی

بر اساس دیدگاه طب ایرانی در فصل بهار باید از غذاهای لطیف استفاده کرد و منظور خوردن غذاهایی است که علی رغم دارا بودن حجم زیاد، غذاییت کمی دارند مانند میوه ها و سبزیجات. با این کار ماده کمی وارد خون میشود و بدن فرصت میکند اخلاط اضافه را دفع کند.

برخی از غذاها و ترکیباتی که مصرف آن ها در فصل بهار توصیه می شود، به شرح زیر است:

  1.  آش سبزیجات (گشنیز، شوید، اسفناج، هویج و..)، بورانی اسفناج، آش یا سوپ جو با روغن زیتون و آبغوره
  2.  کاهو با سکنجبین
  3. زرده تخم مرغ عسلی
  4.  گوشت پرندگان، مانند بلدرچین، کبک و جوجه مرغ
  5.  ماش پلو با خرفه
  6.  ماء الشعیر طبی؛ جو را 24 ساعت خیسانده و سپس با 20-14 برابر آن آب، روي حرارت قرار دهید؛ (به محض شکفته شدن جو، از روي حرارت برداشته و بلافاصله آب روي آن را صاف کنید.)
  7.  شربت تمر هندي، شربت سیب و زرشک و لیمو؛ 400 گرم آب زرشک را با 400 گرم آب سیب شیرین تازه، 200 گرم آب لیمو ترش تازه و کمی شکر به قوام شربت بیاورید.
  8.  خورش ریواس (ریواس جوان خرد شده، کمی نعنا و جعفري و آبغوره و پیاز و زردچوبه)
  9.  شیربادام؛ 15 عدد بادام درختی خام پوست کنده را با یک لیوان آب و کمی عسل یا شکر یا نبات، در مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید.
  10.  دم کرده عناب با کمی عسل به جای چایی

هم چنین باید در این فصل راهی را جست که مواد زاید از راه مدفوع دفع شود. لذا حتما باید یبوست با کمک راهکارهای زیر برطرف شود:

  • مواد غذایى ملین مانند آلو، تمر هندى، هویج، مویز و انجیر  
  •  سوپ جو با هویج و سبوس گندم و سبزیجات
  • آش ماش با مغز بادام
  •  شربت آلو؛ مقداري آلوي درشت و شیرین را کاملا شسته و در ظرفی بریزید و آنقدر آب به آن  بیفزایید که روي آلوها را بگیرد؛ سپس با حرارت ملایم آن را بپزید و تا پخته و له شدن آلو ها، میزان آب را با اضافه کردن مقدار مورد نیاز، ثابت نگه دارید؛ سپس مواد را صاف کرده و آب به دست آورده  را با یک چهارم مقدار آن شکر به قوام آورید و در هر وعده، 150-100 گرم بنوشید.

دکتر سوده تیموری – متخصص طب سنتی ایرانی

آزمون مزاج شناسی آنلاین (کلیک نماید)